Campanyes

JOC NET
RESPECTE
PROU VIOLÈNCIA
ZERO INSULTS
+KESPORT
ZERO INSULTS
#ORGULLOSA
GRÀCIES PEL VOSTRE SUPORT
ZERO INSULTS A LES XARXES
2012
2013
2013
2014
2014
2015
2015
2016
2016
2017
2017
2018

JOC NET

La primera iniciativa que ha dut a terme la Federació Catalana de Futbol per acabar amb la violència física i verbal en el futbol, per fomentar el joc net, la resolució de conflictes, el treball en equip i els hàbits de vida saludables ha estat durant el curs 2012-2013 amb el llançament de la campanya ‘Joc Net’.

La finalitat d’aquesta mesura és, d’una banda, minimitzar els incidents als camps de futbol i pavellons, i de l’altra, reduir el nombre de targetes que s’ensenyen en els enfrontaments. El programa ha comptat amb la col·laboració de nombroses entitats i de futbolistes de nivell mundial com Leo Messi, Andrés Iniesta, Carles Puyol, Xavi Hernández, Sergio García o Kiko Casilla.

En què consisteix la campanya?

Consisteix en protegir els jugadors i jugadores de Catalunya en les seves etapes formatives, sobretot davant les males conductes i accions que, en ocasions, es poden veure a les grades dels terrenys de joc.

Durant la temporada 2011-2012, els diferents Comitès de Competició que pertanyen a l’FCF alerten que el nombre d’incidents creix als partits. Veient la situació, la Junta Directiva decideix promoure els valors i el fair play en diferents campanyes. D’aquesta manera, la temporada 2012-2013 neix la campanya ‘Joc Net’, que va ser la primera pedra d’un projecte que creix i es va desenvolupant a mesura que passen els anys.

Totes les campanyes estan englobades dins del lema ‘RESPECTE’, valor primordial a impulsar per l’FCF. Si mostrem respecte al rival, a l’àrbitre, al públic, als entrenadors, als pares/mares,... tots tindrem un futbol i un futbol sala més nets i lliures de males praxis.

Elements que en formen part:

  • Bandera: és l’element més visible. Durant la temporada de promoció de la campanya, els capitans/es de futbol i futbol sala de base de Catalunya ensenyen la bandera abans de començar els partits. La bandera es mostra al públic en el moment de la formació d’ambdós equips, acompanyats per cadascun dels entrenadors/es i del conjunt arbitral, just abans de fer la salutació inicial.
  • Salutació final: a la finalització del partit els jugadors i jugadores també s’han de donar la mà amb l’equip contrari, al mig del camp i acompanyats de l’àrbitre, de la mateixa manera que ho fan abans de començar el partit.
  • Decàleg: la campanya està reforçada amb un decàleg de ‘normes’ per aconseguir que els joves jugadors i jugadores puguin gaudir jugant a futbol. Entre aquestes destaquen les premisses de “deixar que sigui l’entrenador qui doni les instruccions, és ell qui dirigeix l’equip”, “respectar les decisions de l’àrbitre” i “per un futbol i un futbol sala millors, practiquem el Joc Net”.
  • Logotip equipacions arbitrals: el logotip de ‘Joc Net’ i ‘Respecte’ està visible a les equipacions dels àrbitres.
  • Pilota: per tal d’aconseguir donar la màxima difusió de la campanya s’inclou el logotip a les pilotes Futcat.

respecte.cat

Espot promocional de la campanya

RESPECTE

La primera iniciativa que ha dut a terme la Federació Catalana de Futbol per acabar amb la violència física i verbal en el futbol, per fomentar el joc net, la resolució de conflictes, el treball en equip i els hàbits de vida saludables ha estat durant el curs 2012-2013 amb el llançament de la campanya ‘Joc Net’.

La finalitat d’aquesta mesura és, d’una banda, minimitzar els incidents als camps de futbol i pavellons, i de l’altra, reduir el nombre de targetes que s’ensenyen en els enfrontaments. El programa ha comptat amb la col·laboració de nombroses entitats i de futbolistes de nivell mundial com Leo Messi, Andrés Iniesta, Carles Puyol, Xavi Hernández, Sergio García o Kiko Casilla.

En què consisteix la campanya?

Consisteix en protegir els jugadors i jugadores de Catalunya en les seves etapes formatives, sobretot davant les males conductes i accions que, en ocasions, es poden veure a les grades dels terrenys de joc.

Durant la temporada 2011-2012, els diferents Comitès de Competició que pertanyen a l’FCF alerten que el nombre d’incidents creix als partits. Veient la situació, la Junta Directiva decideix promoure els valors i el fair play en diferents campanyes. D’aquesta manera, la temporada 2012-2013 neix la campanya ‘Joc Net’, que va ser la primera pedra d’un projecte que creix i es va desenvolupant a mesura que passen els anys.

Totes les campanyes estan englobades dins del lema ‘RESPECTE’, valor primordial a impulsar per l’FCF. Si mostrem respecte al rival, a l’àrbitre, al públic, als entrenadors, als pares/mares,... tots tindrem un futbol i un futbol sala més nets i lliures de males praxis.

Elements que en formen part:

  • Bandera: és l’element més visible. Durant la temporada de promoció de la campanya, els capitans/es de futbol i futbol sala de base de Catalunya ensenyen la bandera abans de començar els partits. La bandera es mostra al públic en el moment de la formació d’ambdós equips, acompanyats per cadascun dels entrenadors/es i del conjunt arbitral, just abans de fer la salutació inicial.
  • Salutació final: a la finalització del partit els jugadors i jugadores també s’han de donar la mà amb l’equip contrari, al mig del camp i acompanyats de l’àrbitre, de la mateixa manera que ho fan abans de començar el partit.
  • Decàleg: la campanya està reforçada amb un decàleg de ‘normes’ per aconseguir que els joves jugadors i jugadores puguin gaudir jugant a futbol. Entre aquestes destaquen les premisses de “deixar que sigui l’entrenador qui doni les instruccions, és ell qui dirigeix l’equip”, “respectar les decisions de l’àrbitre” i “per un futbol i un futbol sala millors, practiquem el Joc Net”.
  • Logotip equipacions arbitrals: el logotip de ‘Joc Net’ i ‘Respecte’ està visible a les equipacions dels àrbitres.
  • Pilota: per tal d’aconseguir donar la màxima difusió de la campanya s’inclou el logotip a les pilotes Futcat.

respecte.cat

Espot promocional de la campanya

PROU VIOLÈNCIA

Durant la temporada 2015-2016, la Federació Catalana de Futbol promou la campanya d’Antiviolència. Sota el lema ‘Prou violència al futbol’, tots els equips de futbol i futbol sala de Catalunya surten al terreny de joc ensenyant una bandera negra amb el corresponent lema amb l’objectiu de reclamar a tot l’entorn d’aquest esport el màxim respecte.

En què consisteix la campanya?

Pretén erradicar les conductes incíviques, com ara la discriminació per motius de sexe, de raça o insults, als camps de futbol i pavellons de futbol sala.

Elements que en formen part:

Aquesta campanya no només consisteix en lluir la bandera, sinó que també va acompanyada de la implantació d’un nou Codi Ètic federatiu que es va subscriure per majoria absoluta en l’Assemblea General Ordinària de l’FCF de l’any 2015. Els encarregats de portar la bandera a cada partit són els àrbitres, no els clubs.

El Codi Ètic és un document que pretén aconseguir el foment del respecte entre totes aquelles persones relacionades amb les competicions federades, la disminució de conductes violentes o incíviques relacionades amb la pràctica esportiva i garantir el joc net en la competició.

La regulació del Codi Ètic de l’FCF té com a objectiu fonamental que en la pràctica esportiva prevalgui l’ètica, les bones costums i els valors de respecte, rectitud, compromís, lleialtat i objectivitat.

La violència en el futbol: té solució?

Constituïda la nova Comissió d’Ètica Esportiva i de Lluita contra la Violència

Les campanyes impulsades per l’FCF, claus per erradicar la violència al món del futbol

L’esport i la (falta de) respecte

Una altra grada és possible

L’aplicació de l’ètica en els partits de futbol

Espot creat per aquesta campanya

ZERO INSULTS A LA GRADA

En el curs 2015-2016, la Junta Directiva de la Federació Catalana de Futbol va decidir que a partir del mes de febrer de 2017 s’activaria un protocol d’antiviolència per erradicar la violència verbal que té lloc a les graderies dels camps de futbol i en els pavellons de futbol sala de tot Catalunya. Aquesta campanya s’anomena ‘Zero insults a la grada!’ i ha tingut una durada de dos anys, fins a la temporada 2016-2017.

En què consisteix la campanya?

Proposa erradicar els insults que profereix la graderia als diferents col·lectius que participen en un partit de futbol o futbol sala de Catalunya. D’aquesta manera, es pretén respectar a totes les persones i estaments, i protegir-los de qualsevol agressió verbal.

La finalitat és explicar quins són els efectes d’insultar els jugadors des de la graderia. A través de l’experiència de joves futbolistes s’ha posat de manifest com són de nocius els insults. Amb aquesta iniciativa s’ha incidit en animar de manera respectuosa i s’ha demostrat que sempre és millor animar que no pas criticar.

Elements que en formen part:

  • Sortida fair play d’ambdós equips amb el conjunt arbitral mostrant la bandera ‘Prou violència al futbol’.
  • Aturar el partit fins a tres vegades quan el públic profereixi insults o amenaces. A partir del quart avís, l’àrbitre té potestat per suspendre el duel.
  • La salutació al final del partit entre jugadors, entrenadors, delegats i àrbitres.

Espot promocional de la campanya

+KESPORT

La Generalitat de Catalunya, juntament amb la Federació Catalana de Futbol, impulsen la temporada 2016-2017 un programa pioner a l’esport català, anomenat ‘+KESPORT!’, per reforçar, orientar i ajudar pedagògicament els entrenadors de jugadors i jugadores de 6 a 12 anys en l'àmbit de la gestió d'emocions i sentiments, el tractament de la igualtat de gènere i la resolució de conflictes. La intenció també és promocionar hàbits saludables d'activitat física i alimentació.

Aquest programa inèdit l'impulsen la Secretaria General de l’Esport i les quatre Diputacions per desenvolupar un seguit d’activitats complementàries i no invasives en la dinàmica diària de 72 clubs, tots ells escollits i valorats pel seu esforç en mantenir i potenciar el futbol base, complint així una tasca social indispensable en l'educació no formal dels jugadors i jugadores d'aquesta edat.

En què consisteix la campanya?

Una quinzena de coaches especialitzats s'han posat a treballar estretament amb uns 800 entrenadors, aproximadament, de gairebé 450 equips per a que 5.000 jugadors i jugadores millorin i aprenguin amb un total de 10 habilitats per la vida que l'Organització Mundial de la Salut (OMS) va definir el 1993 com a resultat d'analitzar els canvis socials, culturals i familiars. L'OMS va concloure la necessitat d'un aprenentatge d'habilitats interpersonals, cognitives i de gestió d'emocions més enllà del cercle familiar.

‘+KESPORT!’ desenvolupa 11 habilitats per la vida, les deu identificades per l'OMS, i n’ha afegit una més de treball en equip perquè fossin onze, tantes com jugadors té un equip de futbol, l'esport amb més força educacional del món. Aquestes són:

  • Autoconeixement: Conèixer-se a un mateix.
  • Empatia: Saber posar-se al lloc dels altres.
  • Relacions interpersonals: Com ens relacionem amb els altres.
  • Comunicació assertiva: Dir el que es vol dir, però ben dit.
  • Pensament creatiu: Cercar el màxim d'alternatives.
  • Presa de decisions: Decidir el millor per a nosaltres i els altres.
  • Pensament crític: Tenir opinió pròpia.
  • Gestió d'emocions i sentiments: Control de les pròpies emocions.
  • Gestió de tensió i estrès: Control de situacions estressants.
  • Solució de problemes i conflictes: Afrontar els conflictes de la millor manera.
  • Treball en equip: Junts és millor.

Elements que en formen part:

Cada habilitat es treballa en 5 activitats que s’inclouen en les sessions d’entrenament, entre les quals hi ha un partit de futbol amb regles imaginatives que els coaches de ‘+KESPORT!’ concilien amb els entrenadors en forma d’eina educativa. Un joc amb o sense pilota acompanyat d'una reflexió comuna amb els jugadors en tot just uns minuts i sense alterar el programa d'entrenament. ‘+KESPORT!’ sap que el treball en equip sempre millorarà els futbolistes individualment.

El potencial associatiu del futbol és només una part del programa. L'altre gran actiu són els mateixos clubs, la lluita dels seus directius per oferir als jugadors i jugadores instal·lacions, entrenadors, assistència mèdica, equipatges i mitjans per entrenar i jugar. No només practiquen esport, també reben educació, valors i reforcen el seu aprenentatge com a persones gràcies a la vocació de servei de tantes entitats.

En el futbol formatiu els més joves descobreixen altres lideratges, noves amistats i emocions molt diferents de les del seu entorn familiar. Segons coincideixen els educadors, el futbol és una escola de vida on aprenen i incorporen el valor d'estar en els moments durs i de saber acompanyar les derrotes, situacions d'una decisiva eficàcia pedagògica. Per això resulta clau la figura de l'entrenador, referent, autoritat de l'equip i puntal de la implementació de ‘+KESPORT!’. A més d'ajudar els jugadors en la seva evolució tècnica i tàctica del joc, pot polir les seves habilitats per la vida, aquelles que el programa subscriu com a bàsiques per a millorar com a persones i per a poder relacionar-se adequadament amb el seu entorn.

Per a ‘+KESPORT!’, els jugadors i jugadores són agents potencials de canvi dins del seu nucli familiar. Per això, un dels objectius del projecte també passa per generar una interacció que millori i esmeni les conductes i comportaments dels pares en els camps de futbol.

Gran acollida de ‘+KESPORT!’ a la primera jornada del Festival de la Infància

Reportatges que s’han realitzat als 72 clubs participants

Pàgina web i espot promocional

ZERO INSULTS A LES XARXES

Per la temporada 2017-2018, la Federació Catalana de Futbol ha impulsat la campanya ‘Zero insults a les xarxes!’, seguint la línia de ‘Zero insults a les grades!’, per tal de conscienciar a la gent de la perillositat que tenen les xarxes socials si s’utilitzen per insultar o amenaçar a d’altres.

En què consisteix la campanya?

Pretén erradicar els insults que es produeixen a les xarxes socials i internet. En aquest sentit, l’FCF ha creat un Comitè de Competició específic per controlar les publicacions que es realitzen sobre els partits, amb la possible aparició d’amenaces o insults.

Elements que en formen part:

L’Assemblea General Ordinària de la Federació Catalana de Futbol del 2017 ha aprovat la creació de la Subcomissió de Xarxes Socials, enquadrada dins de la Comissió d’Ètica Esportiva i Lluita contra la Violència, i que s’encarrega d’analitzar i valorar els comentaris o manifestacions efectuats per federats i integrants dels clubs en les diferents xarxes socials i serveis de missatgeria, com poden ser Facebook o Twitter. A través d’aquesta anàlisi, la Subcomissió determina si les intervencions en xarxes socials poden comportar infraccions de la normativa vigent. En aquest cas, en dona trasllat als Comitès de Competició corresponents perquè procedeixin a obrir expedient disciplinari i, si s’escau, apliquin les sancions que pertoquin als autors d’aquestes.

Informació addcional:

La Federació ja actua contra casos demostrats i ha creat una bústia per recollir les denúncies d’aquest tipus relacionades amb l’entorn del futbol i futbol sala. Por contactar a xarxes@fcf.cat.

GRÀCIES PEL VOSTRE SUPORT

La Federació Catalana de Futbol, en el marc de les campanyes de ‘Respecte’, engega la campanya ‘Gràcies pel vostre suport’. Desprès de 5 anys de campanyes per millorar el futbol (Prou Violència, Zero Insults, +KESPORT!...), en la temporada 2017-2018 l'FCF vol centrar el seu missatge en agrair al públic que acostuma a desplaçar-se en un camp de futbol o un pavelló de futbol sala la seva col·laboració durant aquest temps.

En què consisteix la campanya?

L’FCF és conscient de la implicació de l’entorn del jugador/a (pares, mares, avis, etc.) per la pràctica del futbol i futbol sala. En la campanya s’agraeix a aquest entorn la seva presència, dedicació i tota l’ajuda i esforç que fan per tal que els jugadors i jugadores puguin seguir competint.

El pare, la mare, el germà/na o avis del jugador/a que disputa un partit, i els aficionats en general, són part fonamental del món del futbol. Una part que ha ajudat a jugadors, entrenadors, Comitès..., a fer del futbol català un lloc millor i ser referent en aquest tipus d'iniciatives. Per aquest motiu, les plantilles i cos tècnic de cada equip dona les gràcies als espectadors pel suport que els hi donen partit rere partit.

Elements que en formen part:

La campanya inclou un protocol de sortida al camp dels equips i el conjunt arbitral amb una bandera verda en tots els partits.

Informació addicional:

Per resoldre qualsevol conflicte que es pugui presentar, també s'està potenciant la Comissió de Mediació i Arbitratge.

#ORGULLOSA

El projecte, engegat la temporada 2017-2018, té com a objectius principals potenciar el futbol i futbol sala femení català durant les properes temporades a través de quatre eixos principals: formació, ajudes econòmiques, accessibilitat i visibilitat.

Actualment, l’FCF és la federació amb més llicències de tot l’estat, amb un total de 10.797 jugadores federades l’estiu del 2016, i vol seguir creixent en aquesta línia durant els pròxims anys amb un seguit de mesures que, a poc a poc, comencen a donar els seus fruits. Una bona mostra és que cada vegada hi ha més noies en tot el territori català interessades a practicar futbol i futbol sala i, en conseqüència, augmenten progressivament el nombre d’equips femenins.

En què consisteix la campanya?

Juntament amb l’etiqueta i la tipografia pròpia i única, la Federació Catalana de Futbol ha creat un logotip d’una jugadora de futbol. El lema respon a un sentiment compartit per les més de 10.000 jugadores de futbol i futbol sala federades a Catalunya: #Orgullosa de poder jugar a futbol i de practicar l’esport que més els hi agrada. La voluntat de l’FCF és treballar en els propers anys per popularitzar i normalitzar el futbol i futbol sala femení a Catalunya i, així, duplicar el número de llicències.

La campanya ha destinat en la seva primera temporada un total d’1.213.122,58 euros en la promoció del futbol femení català. D’aquests, 1.018.122,58 euros s’han repartit entre els 680 equips de Catalunya femenins de base i amateurs, tant de futbol com de futbol sala, tal com contempla el projecte, que conté una línia d’ajudes econòmiques amb una subvenció fixa per cada conjunt femení (inclosos els clubs professionals) inscrits en competicions federades i una variable per als desplaçaments que cadascun d’aquests equips realitza en el transcurs de la temporada. La resta de diners s’han destinat a accions de promoció.

Elements que en formen part:

Els quatre eixos bàsics d’aquest projecte són: formació; ajudes econòmiques; accessibilitat en l’organització de diferents activitats que ajudin a les noies a iniciar-se en el món del futbol; i visibilitat, amb la creació d’un departament exclusiu a l’FCF que vetlla pel bon funcionament del futbol femení.

Algunes de les accions més destacades són:

  • Protocol de sortida al camp amb una bandera taronja en tots els partits de futbol i futbol sala femenins.
  • Subvencions en quilometratge per als clubs que tenen equips femenins.
  • Descomptes a les jugadores i àrbitres en la quota de la Mutualitat Catalana de Futbolistes.
  • Beques en els cursos de l’Escola d’Entrenadors.
  • Retransmissions de partits de futbol i futbol sala femenins per Esport3.
  • Reportatges setmanals a l’FCF TV.
  • Brodats a les mànigues amb el logotip del projecte que llueixen les futbolistes.
  • Promoció del futbol femení a les escoles.
  • Creació de la pàgina web futbolfemení.com amb continguts exclusius i innovadors sobre futbol femení.

Des dels seus inicis, el projecte compta amb un seguit d’ambaixadores que col·laboren amb la iniciativa i ajuden a donar-li més visibilitat. Entre elles, destaquen la seleccionadora catalana Absoluta i sub 18 femenina, Natàlia Arroyo; la guanyadora del FIFA World Player el 2015, Carli Lloyd; la guanyadora del premi The Best 2017 a millor jugadora del món, Lieke Martens; i la millor jugadora catalana de la temporada 2016-2017, Alèxia Putellas.

La campanya #Orgullosa destina més d’1,2M€ a la promoció del futbol femení català

Les jugadores de futbol i futbol sala femení català, orgulloses d’#Orgullosa

L’FCF crea una pàgina web dedicada al futbol femení català

Espot promocional

Presentació del projecte al Palau de Congressos de Catalunya

Reportatges i entrevistes que s’han realitzat a diferents clubs i jugadores

futbolfemeni.com

Utilitzem cookies pròpies i de tercers. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Pot obtenir més informació, o bé conèixer com canviar la configuració, prement en Més informació.